(TextilŽurnál 5/2006) - Zatímco výrobní firmy v oděvním průmyslu v loňském roce jakž-takž dosáhly na tržby z roku 2004, textilní výrobci to nedokázali. Vyplývá to z žebříčku největších firem textilního a oděvního průmyslu, který časopis TextilŽurnál – společně s Asociací textilního, oděvního a kožedělného průmyslu - jako jediný v ČR (již pojedenácté) sestavil v minulých dnech. V roce 2005 tak z námi uvedených 34 textilních firem hned 22 zaznamenalo pokles tržeb; někdy šlo až o dvouciferný procentuální pokles – viz TextilŽurnál 5/2006, str. 40 a 41.
Co z toho vyplývá? Je jasné, že největší vliv na pokles textilní výroby v ČR (ale i na Slovensku) má stále rostoucí dovoz textilu z Asie, především pak z Číny. To je notoricky známé. Co je však méně zřejmé, je skutečnost, že tuzemský textilní průmysl neohrožuje primérně dovoz asijského textilu do České republiky, ale dovoz asijského textilu do ostatních zemí Evropské unie, především pak do Německa. To, jak známo, je největším exportním partnerem českých textilek. Jinými slovy: Němci a další země EU omezují dovoz z Česka (Slovenska, Polska…) a nakupují více v Asii. To je trend posledních let, který se loni ještě více zrychlil. Co s tím? Zdá se, že lobování za zájmy tuzemských výrobců v Bruselu příliš nepomůže – viz i článek na straně 46. Daleko smysluplnější a pro další „život“ firem prospěšnější je restrukturalizace výrobních podniků a nacházení nových výrobků a trhů. I to je známá věc. Ovšem při pohledu na výše zmíněný žebříček výrobců je na první pohled vidět, že tam, kde to již udělali, slaví úspěch – ve formě zvýšených tržeb a rostoucího počtu zaměstnanců.
Celkově radostnější čtení vás čeká na stranách 24 a 25. Zde shrnujeme výsledky 1. čtvrtletí letošního roku v českém a slovenském textilním maloobchodě. Jak v ČR, tak i na Slovensku, odborný obchod zaznamenal nárůst tržeb oproti 1. čtvrtletí roku 2004: v ČR o 1 %, v SR dokonce o 4 %. To je dobrá zpráva pro obchodníky. I když tradičně hlavně pro ty větší: dobře se daří textilním řetězcům a velkým obchodům ve větších městech; ti menší jsou na tom opět hůře. Propad – i když ne nijak dramatický - zaznamenal i český obuvnický maloobchod. Snad nadějné počasí v dubnu a v počátku května napomůže zvýšeným nákupům jarního oblečení. Tuzemský odborný obchod i textilní a oděvní výroba tento impuls nutně potřebují. Michal Korol TextilŽurnál je již 14 let jediným odborným měsíčníkem pro obchod a výrobu v oblasti textilu, obuvi, oděvů a kůže, který vychází v nákladu 7 tisíc výtisků!
|