(TextilŽurnál 6/2006) - V únorovém vydání TextilŽurnálu jsme se zmiňovali o tom, že letošní dvě gigantické sportovní akce – zimní olympiáda a fotbalové mistrovství světa – velmi silně ovlivní i světovou módu. Uplynuly čtyři měsíce: olympiádu již máme za sebou a fotbalovou galashow právě prožíváme. A sport opravdu módou zahýbal – stačí se jen podívat na nejrůznější oblečení fotbalových fanoušků v ochozech německých stadionů, přičemž nemusí jít jen o pestře oděné diváky (a hlavně divačky!) z Brazílie!
V této souvislosti nás zahřála i zpráva, že jedním z významných sponzorů českého fotbalového týmu je i tuzemská společnost Steilmann Praha. Její ředitelka, paní Anna Motlíková, fotbalistům osobně vybrala letní světle šedé obleky Stones s proužkem a barevně sladěné košile a kravaty, dále několik kombinovatelných oděvů pro neformálnější příležitosti. Hráči i trenér Brückner si prý oblečení do jednoho pochvalovali – a to mezi nimi jsou i takové módní gurmáni jako třeba Pavel Nedvěd. O něco smutnější čtení najdete na stranách 40-41 tohoto vydání TŽ. Dozvíte se tam, že Česká republika zaznamenala loni při vývozu textilu a oděvů na náš největší exportní trh – do Německa – obrovský propad: Zatímco ještě v roce 2003 vyvezly české firmy do Německa textil a oděvy za neuvěřitelných 1,1 miliardy euro, loni to bylo již jen za 547 miliónů! „Ach, ti Číňané!“ – povzdychne si mnohý z nás! Ale tak jednoduché to není. Samozřejmě, že hlavní příčinou českého propadu ve vývozu do Německa jsou zvýšené dovozy z Asie, hlavně pak z Číny. Tamní levná práce, mnohdy podporovaná místními vládami, však nemůže být náš vzor. Naopak, měli bychom se poohlédnout, jak podobné situace řeší vyspělí evropští výrobci. Ti mají zdánlivě jednoduché řešení: nacházejí si nové trhy! Řada renomovaných západních firem se doslova vrhla na hladový ruský trh, který si žádá značky (oděvů nevyjímaje), jiní vstupují do nových členských zemí EU (a tedy i k nám). Líbí se mi filozofie majitele jedné české oděvní firmy, který mi sdělil: „Ztratili jsme dodávky do Carrefouru. A tak jsme hledali nová odbytiště. Nakonec jsme uspěli ve Francii, kde jsme dosud nikdy neobchodovali. Díky naší účasti na pařížských veletrzích jsme tam získali nečekaně mnoho zákazníků!“ Zní to jednoduše, že? Michal Korol
TextilŽurnál 6/2006 svým abonentům mj. představuje módní trendy pánské obuvi pro sezonu podzim zima 2006/07, tuzemskou nabídku kolekcí značek Mephisto a Gepard boots. TextilŽurnál je již 14 let jediným odborným měsíčníkem pro obchod a výrobu v oblasti textilu, obuvi, oděvů a kůže, který vychází v nákladu 7 tisíc výtisků! |