Na český trh vstoupily desítky nových firem |
Koncentrace maloobchodního trhu s oděvy a obuví pokračuje, by? s tempem mnohem pomalejším, než je tomu u jiných sortimentů. Tento trend potvrdil výzkum společností INCOMA Research a GfK Praha "FASHION MARKET 2005". 15 největších společností v současné době kontroluje dohromady přibližně čtvrtinu trhu v daném tržním segmentu.
Největší obrat v tomto sortimentu celkově realizuje Tesco Stores ČR, nicméně mezi 15 největšími obchodníky najdeme již 9 specialistů. Mezi obuvníky trvale dominuje Ba?a, v případě oděvů pak Kenvelo.
Počet prodejen s módou prudce vzrůstá především v nákupních pasážích. Zatímco na začátku loňského roku prodávalo módní oděvy, textil a obuv v těchto centrech 960 prodejen, v březnu 2005 to bylo již více než 1300 prodejen. Tyto prodejny provozuje 550 různých firem.
Reprezentativní spotřebitelský průzkum uskutečněný společnostmi INCOMA Research a GfK Praha v dubnu letošního roku, zmapoval hlavní nákupní zvyklosti české populace při nákupu oděvů a obuvi. Pro své nákupy si zákazníci nejčastěji vybírají specializované prodejny. To platí zejména o sortimentech, kde je kladen vyšší důraz na kvalitu zboží – například obuv, sportovní oblečení a společenské oděvy. Naopak pro zboží s větší frekvencí nákupu a častým důrazem na cenu – například oblečení pro denní nošení nebo dětské oděvy – míří zákazníci často do hypermarketů, ale i na tržiště či do asijského obchodu.
Mezi nejvíce navštěvované prodejny patří ze specializovaných řetězců Ba?a, Adidas, Kenvelo, OP Prostějov a H.I.S, z hypermarketů jsou pro nákupy oděvů a obuvi nejvíce využívány Tesco, Kaufland a Carrefour.
Při výběru prodejny pro nákup hrají podle dotazovaných největší roli výběr a kvalita zboží, ochota personálu a cenová úroveň prodejny – zejména sezónní slevy.
Z hodnocení prodejen podle řady kritérií vyplývá, že nejlépe přijímanými prodejnami jsou Deichmann, H&M, Sportisimo, mezi hypermarkety byl nejlépe hodnocen Globus. Nejznámější reklamní kampaně se týkaly značek sportovního zboží.
Text: INCOMA, GfK |