(BVV) – Letošní ročník módních veletrhů STYL a KABO se programově zaměřuje na retail. Obchodníci, kteří vlastní „kamenné“ obchody nebo jejich sí?, byli dnes také hlavní cílovou skupinou, pro kterou byl uspořádán seminář nazvaný „Útok je nejlepším obrana – účinné marketingové strategie proti ZARA a H&M.
Přednášejícími a diskutujícími byli přestavitelé rakouské firmy CONplementation International Business Consulting se sídlem ve Vídni. O praktické zkušenosti v českém prostředí se s přítomnými podělila také podnikatelka Martina Proksová. Herbert Kneissl a Peter Györffy se zaměřili na několik hlavních témat, z nichž vyplynulo jasné poselství: buďte jiní, nesnažte se kopírovat velké obchodní řetězce, naopak dělejte to, co ony nedovedou. Řečí marketingových expertů – namíchejte tu správnou strategickou směs, která splní očekávání vašich zákazníků, které dobře znáte a které dovedete co nejvíce personifikovat. Za největší výzvu označil Herbert Kneissl umění, jak přilákat zpět do malých obchodů co nejvíce zákazníků - jak zvýšit jejich počet, frekvenci jejich návštěv a průměrný nákup. Tyto tři aspekty označil za motor úspěchu. Naznačil také způsoby, jakými může obchodník trojici úkolů podpořit, počínaje zvolením správné lokality a konče víceúčelovými baleními či nákupními podmínkami. Mnoho praktických rad zaznělo také na téma diferenciace, čímž jsou myšleny rozdílné prostředky a způsoby v marketingovém chování malých obchodů a velkých řetězců. I maloobchod má řadu možností, jak získat konkurenční výhodu, např. poznáním hodnotových stanovisek zákazníků (přání, emoce, hodnoty, motivace), efektivní prací s databází klientů, specializovanými službami, kvalitou vztahů se zákazníky, účinnou reklamou, mediální prezentací apod. Proč by například malý obchod s oblečením nemohl poskytovat poradenství o barvách a stylu a vybavit významné zákazníky individuálními barevnými kartami? To supermarket nedělá a ani nedokáže. Obecně platí, že dobrý nápad je k nezaplacení, zvláště jsou-li prostředky na marketing omezené. Herbert Kneissl také zdůraznil, že důležité je „aktivovat zákazníka“, motivovat ho, aby on sám měl chu? zapojit se do hry. „Oblečte si něco červeného a dostanete desetiprocentní slevu,“ i tak může vypadat nápaditá výzva, kterou chceme přilákat potenciálního zákazníka. Na závěr semináře vystoupila Martina Proksová, podnikatelka, která provozuje v Praze a Brně čtyři obchody specializující se na prodej deštníků a dalších módních doplňků. Z vlastní praxe hovořila o úskalích, které s sebou nese malé a střední podnikání v souvislosti s konkurencí velkých obchodních řetězců, nejen oděvních. „Šance je v úzké specializaci a především v dobrém a kvalifikovaném personálu. Ten je základem všeho,“ tvrdí mladá česká podnikatelka (23. 8. 2006, Brno) |