Setkání zájemců o obuvnický klastr |
Jednou z doprovodných akcí veletrhu KABO bylo i setkání zájemců o vytvoření obuvnického klastru. Konalo se 15. 2. 2006 od 16 hodin v prostorách Business Center výstavního areálu BVV.
Tato setkání slouží k vyjasnění názorů firem na smysl založení klastru, jeho fungování a oblasti spolupráce. Říká se jim workshopy. Anglicky znamená workshop dílnu – to má signalizovat, že se nejedná o záležitost formální, ale podstatnou roli tu hraje aktivita firem. Účastníky workshopu uvítala PhDr. Mayerová z ČOKA, která setkání zorganizovala. Manažer projektu přípravy klastru, Ing. Rosík z Technologického inovačního centra ve Zlíně potom seznámil přítomné s podmínkami pro vznik klastru a jejich změnami (jedna z nich například zvýšila průměrnou podporu klastrům v prvních třech letech činnosti z 50 na 65%). Stručně také shrnul dosavadní historii projektu a informoval o výsledcích činnosti pracovních skupin pro společný nákup a pro definici vlastností komfortní obuvi a případnou certifikaci. Další členka projektového týmu, Ing. Kajnarová, prezentovala výsledky projektu přípravy plastikářského klastru na Zlínsku. Plastikáři se sice od obuvníků v lecčems liší, ale určitě je řada věcí, kde mohou posloužit jako příklad. Je to orientace na reálně splnitelné cíle podle přání firem (příprava kvalifikovaných pracovníků, užší spolupráce s univerzitou na rozvoji, případný společný nákup technických plastů a energií...). Jako většina podobných projektů, i plastikáři se potýkali s kolísajícím zájmem, opakováním témat a kritikou pomalého postupu. Velký význam měla dobrá volba manažera klastru – známé osobnosti v oboru, které firmy věří. To byl zlomový moment. Pak už šlo všechno hladčeji a projekt bude úspěšně završen založením klastru koncem února.
Docent Zamazal z Univerzity Tomáše Bati předvedl výsledky práce ateliéru designu obuvi, jehož je vedoucím. Účastníci viděli řadu modelů na promítacím plátně (některé také in natura nebo na vystavených posterech) a seznámili se s osudy několika úspěšných absolventů oboru. Spolupráci s ateliérem si pochvalují i někteří čeští výrobci (např. FARE nebo NOVESTA). Pak se ujal slova opět Ing. Rosík a zhodnotil reakce firem na dříve zaslanou tabulku možných oblastí spolupráce (agend), která vyplynula z předchozích workshopů a jednání s firmami. Kromě samotného založení klastru jako platformy pro setkávání a spolupráci a jeho propagaci v médiích (včetně webu, s veřejnou částí i privátní částí pro členy sloužící k výměně vnitřních informací) deklarují firmy zájem zejména o:
marketingový průzkum českého trhu přípravu jakéhosi kodexu vlastností dobré obuvi, který chtějí dobrovolně dodržovat přípravná jednání o možnosti tvorby společné kolekce a její marketingové propagace podpora exportu (např. sdílení informací o tendrech, možnost společného vystavování na GDS) semináře o nových materiálech a technických trendech
V následující diskusi firmy sice ocenily „šíři nabídky“ možných činností klastru, ale uvítaly by konkrétnější plány včetně ekonomického zhodnocení. Padla kritika na pasivitu části firem, které sice deklarují zájem o účast v klastru, ale přípravných činností se účastní minimálně, takže není jasné, co by vlastně chtěly. Práce by se měla více přesunout do pracovních skupin s užším a cílenějším zaměřením. To je nyní úkolem jak projektového týmu, tak i zainteresovaných firem samotných. Všichni přítomní se shodli, že šance na nemalou podporu obuvníků z evropských strukturálních fondů je neopakovatelná a byla by škoda ji nevyužít. |