Úvod
 
Úvod
Z domova
Ze světa
Představujeme
Módní trendy
Spotřebitelský servis
Aktuálně
Doporučujeme
Dotazy čtenářů
Náš servis
Kontakty

       logo_coka.jpg  

shoes_and_leather.gif 

 

 

 

 

 

 

 

 

  © Copyright
www.obuv-kuze.cz 
www.shoes-leather.com
Publikování nebo další šíření
obsahu těchto serverů
je bez písemného souhlasu
redakce zakázáno!

 

 
Možná vznikne obuvnický klastr
ImageKlastr je regionální sdružení podnikatelů v určitém oboru, kteří – ač si mohou částečně konkurovat – dokáží najít oblasti, ve kterých se jim vyplatí spolupracovat.
Obecně je cílem klastru zvýšení konkurence schopnosti a inovačního potenciálu. V ČR už jich vzniká kolem třiceti. Jeden z nich si možná založí i obuvníci na Zlínsku.

Proč nečeské slovo klastr? Protože toto jediné slovo (cluster v angličtině znamená například trs, chumel, hrozen, shluk) signalizuje, že sdružení musí splnit určité podmínky. A pokud je splní může se mu dostat výrazné pomoci ze strukturálních fondů Evropské unie – až 45 mil. Kč.
Jaké jsou tedy požadované parametry klastru?

  • Daný obor by v regionu měl hrát významnou úlohu.
  • Klastr je právnická osoba založená minimálně 15 subjekty.
  • Více než 60% musí tvořit malé a střední podniky.
  • Musí být zaangažován vědeckovýzkumný prvek – buď vysoká škola nebo výzkumný ústav.

Klastr ale není koncept nový ani omezený na země EU. Ve světě klastrů existují stovky, mnohé už desítky let. Většina z nich je v USA (jeden příklad za všechny: klastr informačních technologií v kalifornském Silicon Valley) a většina funguje úspěšně. Mezi nejčastější oblasti spolupráce patří:

  • Podpora konkrétních inovací a nových technologií
  • Podpora exportu
  • Zvýšení znalostí o trzích
  • Školení, vzdělávání, lidské zdroje

Tak bychom mohli pokračovat dále. Ale kromě těchto docela konkrétních akcí má klastr ještě jeden význam. Je to platforma pro pravidelné setkávání firem a jejich představitelů, kteří tak mají možnost společně diskutovat o svých problémech a formovat společná řešení. S tím souvisí i společné lobování. Nebojme se toho slova. Je přece obecně známo, že česká obuv soutěží na trhu se záplavou bot dovezených z Asie, velkou část z nich beze cla, a prodávaných bez jakýchkoli garancí kvality. Přáním českých výrobců přirozeně je, aby se podmínky změnily a byly spravedlivější.

Iniciativa na vznik obuvnického klastru vznikla na Zlínsku už více než před rokem. Vyšla ze samotných firem a byla od počátku vydatně podporována Českou obuvnickou a kožedělnou asociací (ČOKA). Své požehnání jí dal i Zlínský kraj a koncem srpna 2005 byl podán projekt na přípravnou fázi založení klastru. Té se říká mapování. Jeho cílem je zjistit skutečné potřeby a problémy firem, možnosti společných postupů a zájem o spolupráci. To se děje jednak návštěvami u firem, jednak na společných setkáních, kterým se říká workshopy.

Nositelem projektu je společnost Technologické inovační centrum, které bylo loni založeno Zlínským krajem a Universitou Tomáše Bati právě pro podobné aktivity. Partnery projektu jsou ČOKA a zmíněná universita. Na posledním worskhopu 9.1.2006 byly zhodnoceny výsledky pohovorů s firmami (těch bylo navštíveno kolem dvaceti) a odpovědi z dotazníků, které byly firmám zaslány. Firmy projevily zájem zejména o podporu obchodu. To se komplex činností, který začíná definicí vlastností komfortní obuvi, její případnou certifikací, a pokračuje společnou kolekcí a jejím prosazení na trhu. Jednou možná skončí i společnými prodejnami, ve kterých zákazníci zaručeně najdou široký výběr kvalitní obuvi a kvalifikované prodavačky. Nadstandardem by měla být obuv a doplňky pro různá zdravotní postižení a obuv na míru.

Dále firmy mají zájem o společné projekty v oblasti vzdělávání a také společnou prezentaci, výstavy a technickou spolupráci. Část firem by přivítala i spolupráci při nákupu surovin, energií a některých služeb.

Ale jsme teprve na začátku. Každá z firem je vyprofilována trochu jinak (jsou mezi nimi výrobci obuvi, dodavatelé i obchodníci...) a definovat společné zájmy a priority je zpočátku obtížné. To není specifikum Čechů ani obuvníků, ale docela obecná zkušenost při formování klastrů. Důležité je, že iniciativa musí vycházet přímo z firem. Klastr „nadiktovaný shora“ nemá mnoho šancí na úspěch.

Další setkání zájemců o tuto iniciativu se bude konat v rámci veletrhu KABO. Konkrétně jeho druhý den, ve středu 15. 2. 2006, od 16 hodin v Business centru v pavilonu E. Zváni jsou i ti, kteří se o ní dovídají až teď. Klastr nemá být uzavřenou společností – každý, komu se myšlenka líbí a kdo má chu? věnovat energii na její realizaci, je vítán. Na překážku není ani to, není-li firma ze Zlínska. Pokud se spolupráce rozvine a pomůže to všem, pak je to naprosto v pořádku.


Novinky na mail

Chcete dostávat novinky na Váš e-mail. Stačí vyplnit náš formulář.

 Otevřít formulář



Nejčtenější články
Who's Online
Právě zde jsou
Hosté : 4
IT-HELP.cz


Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /usr/virtual/webs/kolarik/obuv/components/com_tfsformambo/tfsformambo.php on line 390