(TŽ) - Na základě četných čtenářských ohlasů na pravidelný prestižní přehled největších tuzemských výrobních firem připravil TextilŽurnál nově i přehled největších prodejců obuvi působících na tuzemském trhu.
Ačkoliv se celkový počet prodejen s obuví v ČR odhaduje na dva tisíce, drtivá většina z nich patří malým a středním firmám. Největšími hráči v žebříčku počtu prodaných párů obuvi z celkového objemu na českém trhu proto figurují výhradně velké řetězce. Dle slov respondentů se první pozice již delší dobu nemění (Ba?a), vzájemné změny se v meziročním srovnání odehrávají jen v pořadí třetího až čtvrtého místa (Humanic, Deichmann, Reno – obuv). Podle počtů prodaných párů obuvi pokryjí tyto čtyři značky polovinu celého objemu prodané obuvi v ČR. V poslední době lze zaznamenat nástup dalších v zahraničí významných řetězců (CCC boty Czech), které však v současné době do statistik nijak významně nepromlouvají.
Značkové prodejny (Ecco, Gabor, Etor apod) hrají roli reprezentantů značek v lukrativních oblastech, ale hlavní prodej obuvi těchto značek se soustřeďuje na velkoobchodní dodávky jiným maloobchodům, ale současně také právě uvedeným největším řetězcům. Zajímavým poznatkem je rovněž skutečnost, že v kolekcích nadnárodních řetězců jsou zastoupeny některé značky již centrálně a jejich prodej se realizuje po zcela jiné linii, než kterou mnohdy reprezentují jejich tuzemská zastoupení.
Přehled největších obuvnických maloobchodů prodávajících obuv prostřednictvím vlastní sítě prodejen v ČR za rok 2006
Z uvedených důvodů jsem proto připravili i přehled největších dodavatelů obuvi na český trh a to nejen prostřednictvím vlastních prodejen, ale i prodejem prostřednictvím jiných společností. Tato tabulka zcela jistě lépe zohledňuje specifika tuzemského trhu s obuví.
Přehled největších dodavatelů obuvi na český trh za rok 2006
Osloveny byly významné prodejní sítě i velkoobchody, které prodávají obuv prostřednictvím vlastních firemních prodejen i prostřednictvím svých odběratelů. Ačkoliv jsme se během vlastního mapování trhu setkávali se zájmem a vstřícností, ne všichni byli ochotni toto porovnání podstoupit. Tento jev byl nejčastější u velkých nadnárodních společností, které v některých případech ochotně předložily globální čísla, ale konkrétní specifikaci pro český trh ze strategických důvodů již blíže specifikovat nechtěly, resp. umožnily vyhodnotit pouze část sledovaných údajů.
V konečném efektu se nám však podařilo sestavit a porovnat reprezentativní vzorek prodejců obuvi na českém trhu. Nejvíc obuvi zde v roce 2006 prodala firma Ba?a (1997 tisíc prodaných párů). Na druhé pozici se umístil Deichamnn (1385 tisíc prodaných párů) před společnostmi Humanic (1015 tisíc prodaných párů) a Term (1000 tisíc prodaných párů), které v našem hodnocení obsadily druhou a třetí příčku. Zajímavé porovnání však nabízí přehled tržeb. Na první pozici se v tomto směru nic nemění (Ba?a 2250 mil.), druhé místo patří společnosti Humanic (953 mil.), třetí je Deichmann (874 mil.) a čtvrtý John Garfield, jehož tržby dosáhly v roce 2006 výše 708 mil. Kč.
Nejvíce prodejních míst má společnost Term (1100), na druhém místě je John Garfield (655) a třetí pozici zaujímá Numero Uno (548). Počtem zaměstnanců s velkým náskokem vede Ba?a (969) následovaný značkou John Garfield, který má zaměstnanců téměř o polovinu méně (419).
V České republice v poslední době opět vzrostl počet prodaných párů na jednoho obyvatele za rok. Zatímco po rozdělení republiky bylo toto číslo na úrovni necelých tří párů (2,8), v současné době již dosahuje téměř pěti párů (4,8).
Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /usr/virtual/webs/kolarik/obuv/components/com_tfsformambo/tfsformambo.php on line 390