(BVV) – U příležitosti veletrhů Styl a Kabo se konal seminář o ošetřování a údržbě usňových výrobků a inteligentních textilií seznámil se zásadami, které by si prostřednictvím informovaného personálu měli osvojit i koncoví spotřebitelé.
K hlavním tématům patřilo ošetřování obuvi a oděvů s klimamembránami (např. Gore-Tex, Sympa-Tex aj.). Jak ve své přednášce zdůraznil ing. Vladimír Jindřich, obchodní ředitel společnosti GEMINI PLUS dodávající prostředky Collonil, i u této obuvi je důležitá impregnace. „Zákazníci se tomu někdy diví, protože sama klimamembrána zaručuje voděodolnost. Jenže membrána je uložena mezi svrchním materiálem a podšívkou a právě svršek obuvi je třeba chránit před špínou. Jinak špína časem pronikne až na membránu, její póry se zalepí a funkčnost membrány, která spočívá v propouštění tělesných par, je porušena,“ vysvětlil Vladimír Jindřich. Impregnace špínu zadržuje a usnadňuje čištění, čímž zabraňuje poškození membrány, a zároveň chrání před chladem. „Membrána sice vlhkost nepustí dovnitř obuvi, ale když je svrchní část mokrá, je v botě větší zima.“
Neméně důležitá ovšem je volba správného prostředku. Impregnace pro obuv s membránou musí být atestovaná pro toto použití, protože jinak hrozí poškození membrány a ztráta její funkčnosti. Vedle impregnace je třeba věnovat pozornost také správnému ošetření obuvi, především ochraně svrchní kůže před vysušením a popraskáním. Zatímco impregnace bývá univerzální, k ošetření obuvi z různých materiálů je třeba použít více prostředků. Trekkové boty jsou často kombinovány z kůže a textilu a vhodné prostředky by měli doporučit v prodejně.
A v tom bývá často další potíž, protože ne všem zákazníkům, kteří si zakoupí obuv s membránou, se tyto informace dostanou. „Záleží na prodejně. Našim odběratelům nabízíme bezplatné proškolení personálu, seznámení s membránami i vhodnými prostředky k údržbě. Ale jsou i obchody, kde tyto informace podceňují a na spokojenosti spotřebitele jim tolik nezáleží,“ posteskl si Vladimír Jindřich. Jak dodal, prodejna má povinnost informovat spotřebitele o údržbě, a pokud to neudělá, je plně odpovědná za případné poškození z důvodu nesprávného ošetření. Tato povinnost se zpravidla řeší obecným letáčkem, ale mnoho zákazníků přesně neví, co se vztahuje právě na jejich obuv, takže by písemné poučení měl doprovázet i ústní výklad. Pozitivní je, že význam impregnace už vešel v obecnou známost a zákazníci se o údržbu stále častěji zajímají sami – zvláš? když jde o drahou obuv s membránou a obávají se o její poškození. (23/2/2008) |