Maloobchodní trh s obuví v České republice ovládají dvě základní skupiny prodejců. Nejpočetnější jsou firmy s malým počtem (1-5) prodejen, které většinou pokrývají trh bezprostředně nespadající pod akční rádius velkých obchodních společností. V některých případech maloobchodní prodejny slouží výrobcům a velkoobchodům jako indikátor trhu významně ovlivňující tvorbu kolekcí, čemuž pak odpovídá i jejich umístění. Počtem prodaných párů obuvi však tato skupina prodejců pokrývá spotřebu trhu pouze přibližně z jedné čtvrtiny.
Největší maloobchodní prodejci obuvi na českém trhu Firma
| tržby 2007
| počet zaměstnanců
| počet vlastních prodejen | změna
| Baťa | 2415 | 1160 | K 90 | + 7 % | Deichmann | 1167 | 352 | K 45 | + 33 % | Humanic | 1078 | 294 | K 30 | + 13 % | Reno | 600 | 168 | K 35 | + 22 % | John Garfield | 327 | 210 | K 17 | + 8 % | Salamander | 300 | - | K 11 | + 20 % | Term (KCS) | 214 | 120 | K 29 | - | CCC Boty | 128 * | 110 * | K 12 | - | Exico | 49 | 60 | K 3 | - |
* kvalifikovaný odhad, K – klasický obchod Hlavní slovo na trhu s obuví mají velké společnosti. S velkým náskokem je již tradiční jedničkou Ba?a, jehož tržby ve výši 2415 mil Kč v roce 2007 (což je + 165 mil Kč oproti roku 2006) představují více než dvojnásobek tržeb následujících hráčů. Druhé a třetí pořadí z roku 2006 si v tržbách vzájemně prohodily Deichmann (1167 mil. Kč) a Humanic (1078 mil. Kč). Příčinou tohoto posunu je zřejmě výrazné rozšíření počtu prodejen Deichmann v roce 2007 (+ 13). Čtvrtou příčku hodnocení výše tržeb obsadila společnost Reno (600 mil. Kč), která vlastní druhou největší sí? prodejen s obuví v ČR (48). Pátou pozici obsadil John Garfield (327 mil. Kč) se sedmnácti prodejními místy a šestou Salamander ČR (300 mil. Kč). „Od roku 1999 se naší společnosti každoročně dařilo dosahovat minimálně 20 % meziročního růstu tržeb. Celkově to do dnešního dne představuje nárůst o 470 %,“ vyjadřuje svou spokojenost s výsledky společnosti Salamander ČR její jednatel, Ing. Jan Novák. „Pro vlastníka firmy je však neméně důležitý fakt, že se nám podařilo udržet míru provozního zisku ve výši 9,6 % z čistého obratu,“ dodává Novák. Společnost EganaGoldpfeil, majitel sítě Salamander, reagovala na uveřejněné hospodářské výsledky společnosti rozhodnutím neodčerpávat zisky ze země. Celý letošní zisk ponechá v České republice a investuje ho do dalšího rozvoje firmy. Nejvíce viditelným měřítkem rozvoje firmy je rostoucí počet prodejen. Těch má Salamander v současné době v Česku jedenáct. Po loňském otevření prvních dvou prodejen na Slovensku následovala i outletová prodejna ve Štěrboholích. Letos na podzim přijde na řadu prodejna v projektu Arkády Pankrác v Praze a v příštím roce již třináctá česká prodejna Salamander, tentokrát v Brně. Sedmou pozici pak obsadil Term (214 mil. Kč) s projektem prodejen KCS a na osmém místě se umístila firma CCC boty (128 mil. Kč). Tento polský gigant na českém obuvnickém trhu působí relativně krátkou dobu, ale již nyní se stává významným hráčem. Přehled uzavírá společnost Exico, která počet svých prodejen nedávno výrazně zredukovala na tři pražské provozovny. Pro tradiční a čtenářsky oblíbené hodnocení maloobchodních prodejců obuvi jsme s prosbou o spolupráci oslovili všechny významné společnosti působící na tuzemském trhu, které své výsledky ochotně poskytly k dalšímu zpracování. Jedinou výjimkou byla firma CCC Boty, která dle slov svého jednatele bude spolupracovat až v okamžiku, kdy na českém trhu zakotví a bude zde mít dostatek prodejen. Vlastimil Kolařík TextilŽurnál 4/2008 (2/7/2008) |