Zkratkou B2B (business-to-business) se dnes označují počítačové programy, s jejichž pomocí se realizují obchody mezi podniky a organizacemi přes internet. Tyto systémy nejsou určeny k obsluze koncových uživatelů v masovém měřítku. Fungují jako běžné internetové stránky, k nimž mají přístup výhradně oprávnění pracovníci společností, které se na těchto stránkách účastní elektronického obchodování.
Obchodování po internetu nejsou jen e-shopy pro koncové spotřebitele Typickými zřizovateli B2B portálů jsou výrobci, dovozci nebo zástupci obchodní značky na trhu. Uživateli na druhé straně potom obchodníci, distributoři nebo obchodní a regionální zástupci. Co si lze pod programem pro B2B elektronické obchodování představit? Je to „skoro běžný“ internetový obchod, umístěný na webových stránkách výrobních firem nebo dovozce. Není ovšem „vyladěn“ pro potřeby koncového zákazníka ale pro potřeby velkoobchodů, distributorů a obchodních zástupců nebo maloobchodních prodejců. Takové webové stránky umožňují obchodním partnerům efektivním způsobem sledovat novinky v sortimentu výrobce, zadávat objednávky a sledovat dostupnost požadovaného zboží, průběh realizace dodávky, fakturační údaje, splatnost závazků nebo stav reklamací. V případě, že je aplikace B2B pevně svázána s aktuální datovou základnou skladu, přináší B2B internetové obchodování opravdu nesporné výhody. Zákazníci především mají okamžitý přehled o aktuální skladové zásobě a mohou okamžitě měnit cenovou nabídku. Samozřejmostí takové aplikace je i možnost nastavit jednotlivým uživatelům na míru přístup k informacím, přiřadit jim specifické ceníky a slevy nebo zobrazit výběr zboží z kolekce, které právě jim chce dodavatel nabídnout k prodeji. Vzhledem k cílové skupině uživatelů, pro které jsou B2B aplikace určeny, se určitě nemusíme obávat problémů, které nastávají u klasického e-shopu v případě chybné volby velikostí obuvi a textilu koncovým spotřebitelem a které vedou k vracení zboží, reklamacím apod. Argumentů, proč zvolit aplikaci pro internetové B2B obchodování jako další variantu k tužce a telefonu, by se našlo ještě mnoho. Zřízení B2B aplikace lze třeba pojmout jako novou službu svým zákazníkům. Jde o zřejmý trend, který se prosadí, a? chceme nebo ne. Mezi obchodníky přibývá těch, pro které se tento způsob práce s dodavateli stává nejbližší. Softwarová společnost Benefit CZ, s.r.o., dodavatel informačních systémů pro segment s obuví, textilem a sportovním zbožím, proto vychází tomuto trendu vstříc a uvádí na trh novou verzi modulu pro internetové B2B obchodování. Tato softwarová aplikace je specificky zaměřena na obchodování v obuvnickém, textilním a kožařském průmyslu. Vedle již zmiňovaných vlastností tak její uživatel může očekávat i takové funkce, jako jsou například velikostní a barevné sortimenty na kartě zboží. Více informací o B2B aplikaci od Benefitu CZ a dalších softwarových modulech najdete na www.benefitcz.cz (28/7/2008)
|