(BVV) – Přestože je v textilní a obuvnické branži kopírování vzorů velmi rozšířené, české firmy zatím možnosti právní ochrany příliš neužívají. Důvodem je i nedostatečná informovanost, kterou na veletrzích STYL a KABO pomáhal odstranit seminář „Ochrana průmyslového vlastnictví v segmentu obuv a textil“.
V módní branži , která se rychle vyvíjí a jednotlivé nápady se vracejí v neustále nových obměnách, je právní ochrana designu složitá. Vzhledem k rozšířenému plagiátorství přesto stojí za to o ni usilovat a současné možnosti jsou poměrně široké. Vedle zápisu u českého Úřadu průmyslového vlastnictví je možné přihlásit průmyslový vzor také do evropského rejstříku. Navíc se rozbíhá širší mezinárodní ochrana, kterou naše firmy mohou využít od ledna letošního roku, kdy k tomuto systému přistoupila EU. Jak konstatovala Ludmila Čelišová, vedoucí oddělení průmyslových vzorů Úřadu průmyslového vlastnictví Praha, nejčastěji dnes české firmy využívají evropský systém poskytující velkou teritoriální ochranu. „Je to i o ceně, ale větší firmy, které na ni finančně dosáhnou, volí raději ochranu pro celý trh EU,“ vysvětlila. Národních přihlášek je dnes zhruba 350 ročně, ale českých přihlášek k evropskému úřadu je přibližně 700. Textil a obuv přitom mají v celé Unii patří mezi průmyslovými vzory poměrně početné zastoupení. „Ovšem celkový počet přihlášek u evropského úřadu dosahuje zhruba 70 tisíc ročně, takže český podíl je zhruba 1 %,“ připustila Čelišová s tím, že o zastoupení českých přihlašovatelů z módního průmyslu mezi průmyslovými vzory nemá přesné informace.
Segment textil a obuv je specifický tím, že jde o sezónní zboží, takže právní ochrana nemusí být výhodná už z důvodu časové prodlevy při vyřízení žádosti. Může se stát, že výrobek zmizí z trhu ještě dříve, než dojde k zápisu. Dalším problémem může být prokazatelnost původnosti. „Čím novější nápad a originálnější design, tím větší je šance dobře ho ochránit,“ ujistila odbornice. Jako příklad uvedla populární letní obuv značky Crocs, jejíž originální design napodobila jiná firma a nechala si jej zapsat jako průmyslový vzor. V následném soudním sporu ovšem neobstála a její zápis byl vymazán, přičemž uhradila i veškeré náklady řízení.
Daleko jednodušší, i když méně dokonalou ochranu nabízí tzv. nezapsaný vzor Společenství, který je poměrně nový a zatím i málo známý. Ani design, který není evidován jako průmyslový vzor, totiž nemůže být beztrestně kopírován. Přesvědčila se o tom například irská firma, která přesně okopírovala některé modely z kolekce návrhářky Karen Millen a uvedla je do prodeje. Designérka měla přesně zdokumentováno zveřejnění kolekce a v následném soudním řízení vyhrála. „Důležitá je v tomto případě právě kvalitní dokumentace okamžiku zveřejnění vzoru, například v katalogu, na veletrhu apod.,“ zdůraznila Ludmila Čelišová. Není to snadné, a tak se podle ní sporné případy častěji než u soudu řeší dohodou, kdy si subjekty rozdělí trh mezi sebou. Přestože se s falzifikáty potýkají především světové značky textilu a obuvi, zkušenosti s nimi mají i české firmy. Například značka sportovní obuvi Prestige před pěti lety svou pozici na trhu proti nekvalitním asijským napodobeninám obhájila. To je ale výjimka potvrzující pravidlo. Jak potvrdila tajemnice České obuvnické a kožedělné asociace ČOKA Vlasta Mayerová, o kopírování svých vzorů vědí i další české firmy, ale boj s padělateli většinou vzdávají už kvůli složité administrativě a zdlouhavým soudním procesům.
Samotná asociace ČOKA se nyní chce bránit proti zneužití registrované značky s motivem žirafy. Ten již jedenáct let označuje dětskou obuv, která prošla přísným testováním a splňuje nadstandardní kvalitativní kritéria. V poslední době je zaměňována s visačkou firmy ESSI obuv, která znázorňuje klauna s žirafou v obdobném barevném provedení. „Pokud zákazník přesně nezná podobu originální značky a ví pouze, že na dobrovolně certifikované dětské obuvi je žirafa, je tato značka zaměnitelná s originální visačkou, která je symbolem pro dobrovolně certifikovanou dětskou obuv,“ uvedla Vlasta. Mayerová, podle níž si mnozí spotřebitelé koupili obuv firmy ESSI právě z tohoto důvodu. „V některých případech dokonce dostali spotřebitelé přímo od prodejců ústní ujištění, že dětská obuv od firmy ESSI je certifikovaná a proto má visačku žirafy. V těchto případech se ze strany prodejců jedná o klamání spotřebitele a o klamavé obchodní praktiky, a? již vědomé, či nevědomé. Firma ESSI obuv s.r.o. nemá v současné době ani jeden model dětské obuvi, který by měl udělený certifikát v rámci nadstandardního hodnocení dětské obuvi,“ dodala tajemnice ČOKA. Podle ní nejde o první případ, kdy se někdo pokusil značku „žirafy“ napodobit či zneužít.
Systém ochrany vyžaduje, aby se firma o vymýcení napodobenin postarala sama. Úřady sice mohou průmyslový vzor napodobenině nepřiznat, ale na to, jestli padělky skutečně z trhu zmizí, nemají vliv. "Firma pak musí s rozhodnutím od nás jít a dokázat, že se zboží opravdu nesmí prodávat," doplnila Ludmila Čelišová. Naše firmy se podle ní teprve učí, jaká mají práva a jak je mohou uplatnit. Svou roli hraje i nedostatečná informovanost. Osvětu proto provádí také Úřad průmyslového vlastnictví Praha - mimo jiné právě formou specializovaných seminářů, jako byl ten na brněnském veletrhu. (28/8/2008) |