(BVV) - Finanční krize si nevybírá. Drtí malé i velké, na dno už si sáhly kromě některých bank, tak i drobné podnikatelské subjekty. Jak se situace vyvíjí v obuvnickém a kožedělném odvětví, jsme se zeptali tajemnice ČOKA Vlasty Mayerové.
Jak se chovají běžní spotřebitelé? Hlásí Vám maloobchodníci pokles prodeje obuvi? „Dá se očekávat, že lidé budou více šetřit, což se může projevit i ve sníženém nákupu spotřebního zboží, včetně obuv. Již dnes jsou signály z maloobchodů, že se obuv méně prodává než např. ve stejném období loňského roku, ale prodejnost obuvi je hodně závislá na počasí. Prozatím je pěkné počasí, tudíž se nákupy zimní obuvi odkládají, určitě to nezpůsobily vlivy finanční krize.“
A jaká je situace u českých výrobců obuvi?
„Výrobní obuvnické firmy v ČR, které nejsou závislé na práci ve mzdě, nemají prozatím výraznější problémy. Co se týká dovozců, mají určitě značné finanční rezervy díky dlouhodobě výhodnému kurzu CZK a USD. Otázkou je, nakolik jsou dovozci závislí např. na úvěrech z bank. Pokud mají vlastní dostatečné cash flow, tak je asi prozatím krize také příliš neohrozila. Platí ovšem to, co jsem psala v úvodu. Pokles odbytu může způsobit problémy i dovozcům, (neprodané zásoby, nemožnost nakoupit nové zboží atd.)“, uvedla Mayerová.
Děkujeme za rozhovor. (2/12/2008) |