Veletrhy Fashion Access a MM&T (Materials, Manufacturing & Technology) se souběžně konají pod hlavičkou APLF (Asian Pacific Leather Fairs) v Hongkongu. Letos proběhly v termínu od 29. 3. do 31. 3. Počet návštěvníků oproti loňskému roku vzrostl na MM&T o 9 % a o ještě optimističtějších 18 % na Fashion Access.
Čísla tak podporují obnovené sebevědomí globálního módního průmyslu. Celkově optimistická atmosféra se prolínala i v prostorách veletrhu. Vystavovatelé se shodují, že zájem o veletrhy APLF mezi odbornou veřejností vzrostl. Ve srovnání s minulým rokem, kdy ještě bujela celosvětová finanční krize, se jedná o potěšitelný trend. „Je zde mnohem více návštěvníků než před rokem. Je zde více optimismu, více odhodlání obchodovat,“ řekl Fernando Nieto zástupce koželužny Grabados v Argentině. MM&T přivítalo o 11,3 % více zahraničních obchodníků než v roce 2009. Největší část jich přicestovala z USA, Francie, Itálie, Koree, Číny, Austrálie a Mexika. „Není pochyb, že letošní veletrh reflektuje návrat průmyslu,“ tvrdí Wolfgang Goerlich, president Brazilského centra kožedělného průmyslu (CICB). „Vzhledem k očekávání, že se ceny surových materiálů zvýší, jsou obchodníci připraveni objednávat okamžitě,“ dodává. Stejný optimismus zaznamenaly i jiné asociace. Patrizia Galli z Národní asociace italských výrobců obuvi, galanterie, strojů a doplňků (ASSOMAC) obdržela velmi povzbudivé komentáře od svých členů. Ti si pochvalovali především navázané kontakty na veletrhu. Sohpie Hivert z Francouzské kožedělné federace již nyní rezervovala na výstavišti větší prostor pro francouzskou účast v roce 2011, aby vyhověla rostoucímu počtu zájemců. „Hned z prvního dojmu bylo zřejmé, že veletrh je mnohem větší. Snad nejvýznamnější posun představil celkový nárůst prezentovaných hotových výrobků. Významnější slovo získala obuv, obuvnické komponenty a neusňové materiály,“ říká Michal Špaček, obuvnický expert. „Zaznamenal jsem trend, kdy velký počet koželužen zřizuje výrobu finálních výrobků z kůže. Jedná se o ekonomicky zajímavou myšlenku, kde výstupem již není pouze polotovar ve formě materiálu, ale zároveň i finančně lukrativnější hotový výrobek. Vznikají tak nové zajímavé kooperace. Tento fakt je velice užitečný pro techniky, kteří zde tak mohou získat mnohem větší množství důležitých informací a kontaktů,“ doplňuje Michal Špaček. Fashion Access svou komplexní řadou hotových módních výrobků přilákal o 22 % zahraničních návštěvníků více než loňský březen. K italským a francouzským obchodníkům se přidali i jejich asijští partneři z Japonska, Koree a Číny. Přibylo i návštěvníků ze Severní a Jižní Ameriky. Není bez zajímavosti, že v soutěži Design a bag, která byla součástí doprovodného programu APLF, uspěly se svými návrhy módních kabelek Slovenka Zuzana Šiškovská a Michaela Sekerová ze zlínské UTB. Očekává se, že obnovené obchodní sebevědomí bude pokračovat i na příštím Fashion Access, který se bude konat 28. – 30. září 2010. Příští MM&T proběhne opět současně s veletrhem Fashion Access a to 30. – 1. dubna 2011. (25/5/2010)
|