Italské obuvnictví zaznamenává po prvních devíti měsících roku 2013 mírný růst. I přesto se ale mezi domácím trhem a exportem tvoří znatelná propast. Zatímco se mnoho ze zahraničních trhů začalo vzpamatovávat ze ztrát roku 2012 a svezlo se na vlně zlepšující se světové ekonomiky, v domácím prostředí klesá spotřeba.
Úspěchy v zahraničí potvrdil i interní průzkum Assocalzaturifici – asociace sdružující italské obuvníky, která každý rok sestavuje zprávu týkající se jejích vlastních členů. Hodnota produkce vzrostla o 2,9 % a množství o 1,4 % (za první 3 čtvrtletí roku 2013) Výrobci obuvi konečně zaznamenali nárůst produkce, zvlášť díky vývoji ve třetím čtvrtletí roku 2013, který zanechal pozitivní změny nejen na změně hodnoty produkce, ale také na jejím objemu. Průměrný nárůst za prvních 9 měsíců loňského roku činí 1,4 % v množství a 2,9 % v hodnotě. „Je to stále jen drobná změna, zvlášť při nízko nasazené laťce z minulých let. I kdyby se potvrdil pozitivní výsledek z posledního čtvrtletí 2013, nevynahradí to ztráty z roku 2012, který byl uzavřen s výsledkem o 9 milionů vyrobených párů bot méně než v roce 2011,“ vysvětluje Cleto Sagripanti, předseda Assocalzaturifici. „Nicméně je to možný signál k nastartování budoucího růstu v italském obuvnickém průmyslu.“ Domácí spotřeba klesla o 4,8% objemu výroby navzdory snížení cen Snížení objemu výroby o 4,8% a ceny o 7,1% na domácím italském trhu naznačuje budoucí pokles a to kvůli dvěma hlavním faktorům. Spotřebitelé jsou mnohem opatrnější ve výběru zboží, které kupují, a poptávka je především po výrobcích s výhodným poměrem kvalita vs. cena. Kvůli tomu museli distributoři rapidně snížit ceny. „Tradiční maloobchodníci jsou touto krizí nejvíce postiženi a zaznamenávají až dvojnásobný pokles prodeje,“ říká Cleto Sagripanti. „A aby toho nebylo málo, víc než 50 % prodejů bylo uzavřeno díky slevám, které byli donuceni zavést nejen v obvyklých dobách výprodejů. Navíc problémy mezi maloobchodníky způsobují zpožďování plateb a splácení půjček, což jen víc podkopává celý systém od zákazníků po dodavatele.“ Předpověď: Skutečné ozdravení trhu je ještě daleko Současná situace bude podle odhadů pokračovat v celé první polovině roku 2014, kvůli čemuž je předpokládán mírný nárůst v počtu objednávek, ačkoliv 38% dotazovaných předpokládá pokles produkce. Zahraniční zakázky budou o mnoho převyšovat ty domácí. „Průmysl opět potkají nárůsty a pády: Bude zaznamenán úspěšný průnik na vzdálené zahraniční trhy, zatímco na tom domácím dojde k velkému poklesu. V naší branži není nikdy dost příležitostí podnikat na cizích trzích. Musíme se pohybovat ve světovém měřítku.“ „Aby to bylo možné,“ dodává předseda Assocalzaturifici, „je potřeba vyřešit jiný domácí problém – přístup k financím. Pokud uvážíte neschopnost splácet nebo opoždění plateb, je jasné, že přístup k financování je největší překážkou v růstu italských firem a tím pádem i první překážkou k internacionalizaci.“ (22/01/2014) |