Maďaři a Litevci na nich umí slušně vydělávat. Zatímco v zahraničí jsou obuvnické franšízy rostoucím byznysem, v České republice dosud panuje k této formě podnikání skepse. Vyplývá to z údajů největšího výrobce obuvi v Evropě, společnosti Wortmann KG. Údaje také ukazují, že Češi stále více nakupují značkovou a vysoce módní obuv, chybí jim však specializované prodejny.
Specializovaných obchodů s jednou značkou obuvi (takzvaných monobrandů) je v České republice totiž oproti zahraničí minimum. Mezi nejčastější důvody, proč obchodníci váhají se zavedením monobrandových poboček, patří vyšší vstupní náklady na vytvoření prodejny i neznalost moderních forem prodeje, reklamy a propagace. Podle výhradní distributorky značky Tamaris Ivy Macháčkové, která s českými obuvníky spolupracuje již od počátku devadesátých let, vznikají v Česku prodejny zaměřené na jednu značku jen velmi obtížně. „Obchodníci zatím nemají dostatečný přehled o benefitech franšízového partnerství, jako je například marketingová podpora a zavedení vizuálního stylu prodeje. Obávají se také vstupních nákladů na úpravy prodejen i úzké specializace obchodu na jednu značku,“ upozorňuje Macháčková. Protože většina českých maloobchodníků nemá zkušenost s reklamními kampaněmi a speciálními aranžmá prostorů zaměřených na prodej (visual merchandising), je zavádění značkových obchodů v ČR oproti zahraničí jen pozvolné. Pokud již čeští obchodníci partnerství formou franšízingu zvažují, většinou se uchylují k zavedení tzv. shop-in-shopu (vyčlenění menší plochy v prodejně pro prezentaci jedné konkrétní značky). Obuvnický franšízing, tedy provozování poboček formou pronájmu zaběhlé značky, přitom zažívá v zahraničí nečekaný boom. Výnosný byznys v podobě monobrandových obchodů s obuví již dávno kvete například v Maďarsku. Maďaři mají oproti Čechům dvojnásobek značkových obchodů Tamaris v přepočtu na počet obyvatel. Přidanou hodnotu franšíz popisuje například Gabriela Geczi, která své obchody s obuví nedávno převedla na monobrandové prodejny. „Podpora velké značky mi zajišťuje dostatek zákazníků, takže se mi vstupní náklady vrátily během jednoho roku. Na obuv, kterou prodávám, jsou reklamy v časopisech i na billboardech. Mou jedinou starostí tak je zajistit chod prodejny a mít dostatek skladových zásob,“ dodává Geczi s tím, že přebudováním multibrandových obchodů na čistý koncept jedné značky zvýšila svůj obrat o 10 %. Podle údajů společnosti Wortmann KG se jednoznačkové franšízy slibně rozvíjejí také v Litvě a Estonsku, kde je nižší kupní síla obyvatel než v Česku. Franšízing se většinou řídí jasně stanovenými smluvními pravidly. Požadavky na počet zaměstnanců v obchodech, prodejní plochu či vzhled prodejny jsou přitom ze strany poskytovatelů franšíz přísně kontrolovány. Pravidla i předepsané marketingové postupy nicméně vychází z letitých a podrobných průzkumů i testování, takže jejich naplňování přináší obchodníkům pozitivní výsledky bez nutnosti absolvovat neodzkoušené marketingové kampaně. Důslední obchodníci chválí například fakt, že se na prodeji díky propracovanosti prodejních konceptů a kampaní neprojevila ekonomická krize. Značkové obchody mohly díky kampaním bez problémů zachovat doporučené prodejní ceny bez nutnosti snížit si marže formou velkých slev. Tamaris a franšízing Značka Tamaris spolupracuje s obchodníky ve více franšízingových modelech. Monobrandové prodejny (store), které v současnosti zažívají rozmach, pokrývají prodejní plochu okolo 100 m2 a o jejich provoz se starají zhruba 4 zaměstnanci. Počáteční investice do monobrandového obchodu se včetně stavebních úprav pohybují jen v řádu několika set tisíc. Pro multibrandový obchod (shop-in-shop) postačuje prodejní plocha 25 m2 vyčleněná pro prezentaci značky. U všech druhů partnerství si maloobchodníci volí kolekci obuvi sami, přičemž je jim poskytnuta plná marketingová podpora. Ta zahrnuje například plakáty, letáky, školení pro personál, plánování nákupů a výnosnosti prodejní plochy. Prodeje obchodníků také podporuje reklamní kampaň na billboardech a citylightech s více než sedmi miliony zhlédnutí v ČR. V současné době je na světě 252 Tamaris storů a 593 shop-in-shopů. O společnosti Afeli s.r.o. Společnost Afeli s.r.o. byla založena v roce 2003 jako výhradní obchodní zástupce firmy Wortmann KG pro Českou republiku. Wortmann KG patří k největším evropským výrobcům obuvi, přičemž jeho nejznámější produkt jsou boty značky Tamaris. V současné době Afeli s.r.o. distribuuje obuv Tamaris do 240 obchodů v ČR. O obuvi Tamaris Tamaris je jednou z nejoblíbenějších a nejúspěšnějších obuvnických značek v Evropě. Boty Tamaris se vyznačují optimálním poměrem ceny ke kvalitě a důrazem na aktuální trendy. Kolekce obuvi Tamaris je nabízena ve třech liniích. Linie Tamaris zahrnuje elegantní kožené modely a pohodlnou business obuv. Tamaris Trend je designově orientovaná a mladá linie vysoce módní obuvi. Boty z linie Tamaris active jsou určené především pro volný čas a kladou důraz na pohodlné nošení. (21/02/2014) |