Dne 2. 5. 2006 se v Ba?ově vile ve Zlíně uskutečnilo setkání obuvnických firem ze zlínského regionu. Setkání uspořádalo Technologické inovační centrum s. r. o. (TIC) spolu s Nadací Tomáše Bati v rámci projektu „Identifikace možností vzniku obuvnického klastru“ na Zlínsku.
Klastry jsou sdružení firem v určitém oboru a regionu, které se dokáží domluvit na společných projektech a úspěšně je realizovat.Obecným cílem je zvýšit jejich inovační potenciál a konkurenceschopnost. Tato forma rozvoje regionů je výrazně podporována ze strukturálních fondů Evropské unie. Nositelem projektu je právě společnost Technologické inovační centrum s.r.o. Partnery projektu jsou Česká obuvnická a kožedělná asociace, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně a Zlínský kraj. Setkání se zúčastnilo 15 z 33 obuvnických firem, které na projektu spolupracují. Jejich společné diskuse probíhají už několik měsíců. Řada z nich má o spolupráci velký zájem, orientovat by se chtěli zejména na marketing a posílení pozice české obuvi a českých obuvnických firem na trhu. Pozváni byli tentokrát i zástupci dalších firem a institucí. Po krátkém úvodu ředitelky TIC Mgr. Daniely Sobieské a stručných informacích o projektu a dosažených výsledcích dostal slovo významný host – pan Tomáš Ba?a. Myšlenka spolupráce českých obuvníků se mu líbí. „Můj otec otevřel první prodejnu v Číně v roce 1927 a prodávaly se tam boty vyrobené ve Zlíně. Teď je to naopak, ale byl bych rád, aby se to zase obrátilo... Jednoduchý recept na to neznám. Rozhodně má ale význam jít do toho společně.“ Tomáš Ba?a V následné diskusi se zástupci firem vyjadřovali hlavně k návrhu programu klastru a k problémům našeho obuvnictví. K těm nejobecnějším patří špatná vymahatelnost práva a nerovné podmínky pro podnikání. I tady může možná klastr pomoci: pravidelné setkávání firem je vlastně základ pro lobování v dobrém slova smyslu a v kritizovaných oblastech je určitě co zlepšovat.Jádro spolupráce bude ale v konkrétních projektech. Může to být společný průzkum trhu, vybudování a prosazovaní společné značky (jakési visačky kvality, která se už dobře zavedla u dětské obuvi a mohla by se rozšířit pro jiné velikostní skupiny) nebo třeba společné centrum pro navrhování obuvi. Setkání se poprvé ve větším počtu zúčastnili nejen výrobci, ale i prodejci obuvi a dodavatelé komponentů. Zdá se, že těm pozvaným na osudu české boty také záleží a mohli by s výrobci nalézt společnou řeč. Diskuse o konečné podobě programu spolupráce, která by vyhovovala většině, samozřejmě nekončí. Všichni cítí, že možnost finanční podpory společným projektům je dobrá šance, kterou je potřeba využít. A tato forma podpory není jediná – spolupráci firem v regionu bude konkrétně podporovat i regionální samospráva, potvrdil v diskusi zástupce Zlínského kraje, radní Mgr. Martin Vacek. Text: TIC Foto: Vlastimil Kolařík |