TIC Zlín ve spolupráci s ČOKA realizoval průzkum mezi odbornými návštěvníky kontraktů kůže-boty TORI v Praze a v Olomouci. Dotazník vyplňovali pouze majitelé obchodů s obuví nebo vedoucí prodejen s obuví. Celkem bylo shromážděno 60 vyplněných dotazníků. Toto číslo není vysoké, avšak plně odpovídá účasti odborných návštěvníků na březnových kontraktech.
Celý průzkum byl pojat jako zjištění silných a slabých stránek zejména u českých výrobců obuvi, ale zjiš?ován byl také zájem konečných kupujících o různé druhy obuvi a byla provedena analýza prodejen s obuví z hlediska velikosti, lokalizace prodejny a počtu obsluhujícího personálu. Co se týká zájmu konečných kupujících o různé druhy obuvi z hlediska účelovosti, nejčastěji je v prodejnách s obuví požadována obuv vycházková (58 %), dále obuv sportovní (51 %), potom následuje obuv rekreační (48 %) a domácí (42 %). Z hlediska velikostních kategorií je v prodejnách s obuví největší zájem o obuv dámskou (61 %) a dětskou (44 %). U zbývajících velikostních kategorií jsou podíly téměř vyrovnané – o dívčí a chlapeckou obuv a také o pánskou obuv uvedlo zájem cca 28 % dotázaných. Jako rozhodující faktory pro nákup obuvi konečnými spotřebiteli shledávají prodávající jako nejvýznamnější cenu obuvi (78 %), dále pak pohodlnost obuvi (71 %) a kvalitu obuvi (67 %). V souvislosti s vlastní zkušeností s českou obuví a s českými výrobci hodnotí prodávající jako největší přednosti české obuvi zejména její kvalitu (81 %), solidnost jednání u českých výrobců (66 %) a bezproblémové řešené případných reklamací (65 %). Také cena je více než polovinou dotázaných hodnocena jako příznivá. Mezi nejčastěji kritizované nedostatky u české výroby patří zejména design obuvi (31 %). Navíc téměř 72 % respondentů shledává nabídku českých výrobců obuvi jako nedostatečnou. Příznivým zjištěním je i skutečnost, že pokud dotázaní prodávají dětskou obuv, považují v 84 % za velmi důležitý certifikát zdravotní nezávadnosti dětské obuvi, tj. značku „Žirafa“. Podobný certifikát osvědčující kvalitu i u obuvi pro dospělé by uvítalo 69 % dotázaných. Nejčastěji je nakupována do prodejen respondentů česká obuv následujících značek: Pegres (40 %), DPK (31 %), FARE (31 %), Essi (18 %), Ba?a-Gruna (15 %), Moleda-Prestige (15 %), HP Čechtín (13 %), Beďa Obuv (10 %) a Novesta (10 %). Téměř 83 % dotázaných by uvítalo, kdyby čeští výrobci nabízeli společně kolekce kvalitní a komfortní obuvi pro všechny věkové skupiny. Střední zájem je však již o zajištění školení prodejního personálu, zde by tuto možnost uvítalo pouze 55 % dotázaných. Ostatní se většinou domnívají, že mají personál dostatečně proškolený. Z hlediska lokalizace a počtu prodejen dotázaných obchodníků s obuví se prodejny nejčastěji nacházejí v sídlech od 2 do 10 tisíc obyvatel (39 %) a následně pak v sídlech od 10 do 50 tisíc obyvatel (30 %). Můžeme tedy říci, že se jedná zejména o menší obce. Této lokalizaci prodejen s obuví bude dle našeho názoru odpovídat i nižší kupní síla obyvatel a značný důraz na cenu obuvi u kupujících, kterou dotázaní uváděli v úvodu dotazníku. Z hlediska počtu a velikosti prodejen vlastní většina dotázaných pouze 1 prodejnu (69,5 %), 2 prodejny má 20,5 % dotázaných a 3 a více prodejen 10 % dotázaných. Vzhledem k velikosti prodejny se jedná spíše o malokapacitní prodejny, kdy nejčastěji se pohybuje velikost prodejny v rozmezí od 50 m2 do 100 m2 včetně skladu (49 %), následuje velikost do 50 m2 (39 %) a prodejny s větší prodejní plochou než 100 m2 má pouze necelých 12 % dotázaných, avšak žádný prodejce neměl prodejní plochu větší než 200 m2. Vzhledem k relativně nízkému počtu vyplněných dotazníků nelze hledat kauzální vztahy mezi údaji o prodejnách a sídle prodejen a postoji dotázaných. Problematické by bylo provádět i korelace mezi jednotlivými postoji navzájem. Nejvýstižnější identifikací názorů dotázaných je tedy přehled procentuální hodnocení odpovědí u jednotlivých otázek. Avšak i tato krátká analýza podává docela plastický obraz o současné situaci a ukazuje, které výhody musí čeští výrobci využít a naopak které nedostatky by měly eliminovat, pokud se chtějí na českém trhu udržet. Je možné těžit zejména z dobré kvality zpracování české obuvi, z povědomí solidnosti při jednání s obchodními partnery a soustředěná pozornost by měla být věnována zejména designu české obuvi, který by měl doznat zlepšení a respektovat současné trendy. Zpracovala: PhDr. Vlasta Mayerová Tajemnice ČOKA Ilustrační foto V. Kolařík |